Yoga for begyndere

Image

Yoga for begyndere er for dig, der enten aldrig eller kun få gange før har prøvet yoga.

Alle kan dyrke yoga uanset alder, fysiske skader, skavanker eller fysisk form. Det vigtigste er, at du lytter til din krop og dens grænser.

Hos Nordisk Yoga i Odense forsøger vi altid at udbyde forskellige grundkurser, hvor du som begynder har mulighed for at starte stille og roligt op med yoga.

Yoga handler om alt muligt andet end ambition, konkurrence og præstation. Det handler om at være opmærksomt til stede, mens du i dit eget tempo udvikler din fleksibilitet, styrke, balance m.v. fysisk såvel som mentalt.

Smidighed er slet ikke en nødvendighed for at starte med at lave yoga. Yoga er for alle. Det er derimod rigtig fint at du kommer i gang med yoga, hvis du føler dig stiv som et bræt.

Før du møder op

Mød op i tøj du kan bevæge dig i og undgå at spise lige inden, du skal lave yoga. Hvis du er meget sulten, er det fint at spise lidt, men med for meget mad i maven, kan nogle af stillingerne godt give ubehag.

Hos Nordisk Yoga har vi alt i yogamåtter, blokke, remme mm., så det behøver du slet ikke at tænke på. Har du din egen yogamåtte, er du naturligvis velkommen til at tage den med. 

Selve undervisningen

Yoga for begyndere vil forgår i et roligt tempo med udgangspunkt i og hensynstagen til din krop, men samtidig så tilpas udfordrende, at du vil kunne mærke den gavnlige effekt af at bruge og strække din krop. 

Vi vil arbejde med statiske stillinger, udfordrende styrkeøvelser og blide stræk flettet sammen i små dynamiske serier hvor øvelserne glider over i hinanden i et roligt og meditativt flow. Vi træner balance, styrke, smidighed og opmærksomhed i kroppen og på åndedrættet. Der vil være god tid til at mærke såvel din krop som dit åndedræt. 

Yoga må gerne føles intenst og give ømme muskler, men det må aldrig gøre ondt. Hvis du får ondt af at være i en yogastilling, er det vigtigt, at du lytter til kroppen og modificerer eller helt undlader at lave stillingen.

Åndedrættet er af stor betydning i hatha yoga, og du vil blive guidet mod en dyb og rolig vejrtrækning. Målet er at koordinere bevægelse og åndedræt, for herved at skabe fokus på vejrtrækningen og opnå nærvær i yogaen. 

Du behøver hverken være smidig eller i topform for at få udbytte af træningen, stillingerne bygges op trin for trin så alle kan være med – kom blot med et åbent sind.

Se og tilmeld dig vores hold her